Friday, 9 February 2007
LEE PERRY - THE UPSETTERS
Scratch
The upsetter.
From Lee Perry, I´ve found a reedition of three of his early albums released under the name Dub-Tripych, and that includes Cloak and Dagger, Blackboard Jungle Dub, both from 1973, and Revolution Dub, 1975. I'll swap them someday for copies on vinyl. May'be things even earlier, from the Upsetters.
Panic In Babylon - Purity Rock
Soulfire
Dub revolution
Dub fire
That was the mad producer, dubbing hard, just before creating the Black Ark, the studio in his back yard, mixing names like Marley and the Wailers (check their first albums) and Max Romeo among others. Note that all the gear he used was pretty basic sound machinery, nonetheless that created a unique true Jamaican sound. Playing with cross-channel stereo, inserts of whatever he could find or whatever was at the hand, including samples from television or movies, his approach to production is something coming out of the usual boring international rules and patterns of recording and mixing, and further on, of morality and not to say respectable "sanity".
He says he burned his Black Ark in a moment of fury and rage.
Lee Perry & Mad Professor - Mad Man Dubwise
A short reggae documentary, in the Black Ark, like a lesson of "savoir faire". The ambience of the studio is something.
Um curto documentário, no estúdio Black Ark, como uma lição de "savoir faire". O ambiente no estúdio é qualquer coisa.
Lee Scratch Perry Roots Rock Reggae !!
A thing that is on the net, a comercial by Mr. Perry.
Uma coisa que anda pela net, uma publicidade com o Sr. Perry.
Guiness
De Lee Perry, encontrei uma reedição de três dos seus primeiros álbuns, editados com o nome Dub-Triptych, e que inclui Cloak and Dagger, Blackboard Junble Dub, ambos de 1973, e Revolution Dub, de 1975. Hei-de trocá-los por cópias em vinil, um dia destes. Talvez coisas ainda mais antigas, dos Upsetters.
Isto era o produtor louco, e os seus dubs de linha dura e pura, mesmo antes de criar a Black Ark, o estúdio nas traseiras, misturando nomes como Marley and the Wailers (ver os primeiros álbuns) e Max Romeo, entre outros. É de notar que o equipamento que ele usava era maquinaria sonora básica, no entanto que criou um som único verdadeiramente jamaicano. Brincando com os canais, excertos do que ele conseguia encontrar ou o que estava à mão incluindo samples tirados da televisão ou de filmes, a atitude dele em relação à produção é algo que sobressai das regras chatas internacionais habituais e padrões de gravação e mistura, e mais longe, de moralidade para não dizer respeitável "sanidade".
Ele diz que pegou fogo ao Black Ark num momento de fúria e raiva.
Lee Perry - I am the Upsetter 1982
0 comments:
Post a Comment